| csodobass.blog.hu | Zenei hírek | Koncertek | Fesztiválok | Zenekarok | Galériák | Lemezajánló | Klip | 100% Rock |

csodobass music

Miért drágák a turnékon kapható zenekaros termékek?

2023. március 11. - csodobass music

A pandémia vége óta szinte egymást érik a turnék és rengeteg zenekar kel útra, hogy minél több országban játszhasson a rajongóinak. Sokan szeretnének valami kézzel fogható emléket is a koncertekről, egy-egy póló vagy más termék formájában, ezek ára azonban az utóbbi időben jelentősen felszökött, ami miatt egyesek a bandákat okolják - legutóbb például a Goijra került a célkeresztbe ezért.

merch-table.jpg

Gojira egyik angliai koncertje előtt egy rajongó lefotózta a merch pult árlistáját, amiből kiderült, hogy a legolcsóbb zenekaros termék a felvarró, amiért 10 fontot (4200 forint) kértek, de egy póló például 40, míg egy pulóver 50 fontba került (16800 és 21000 forint). Többen egyből a zenekart kezdték hibáztatni, de vajon kik (vagy mik) a valódi felelősök?
.
Nyilván nem arról van szó, hogy Joe Duplantier és társai kedvük szerint szabnák meg az árakat estéről estére, annál is inkább, mert a banda termékei a fenntarthatóság jegyében készülnek és valószínűleg egyébként sem a rajongók indokolatlan lehúzásából szeretnének meggazdagodni. Az egyik ok az lehet, hogy világszerte sok helyen a mai napig bevett gyakorlat, hogy a koncerthelyszínek bizonyos mértékű részesedést kérnek a fellépő zenekarok eladásaiból. Szerencsés esetben ez "csak" 20%-ot jelent, akadnak olyan szélsőséges példák is, amikor ez a szám 47%-ra rúgott.
.
merch_table.jpg
Egy másik szempont, amit sajnos mi is jól ismerhetünk a mindennapokból, a nagy mértékű infláció, ami persze minden területen érződik, így egy-egy turné lebonyolítása is jóval nagyobb kiadásokkal jár: például a buszért is sokkal többet kell fizetni, már ha egyáltalán sikerül járművet találniuk a fellépőknek (bővebben itt), és persze a pólók előállítási költsége sem csökkent, sőt, a Gojira esetében az is tovább drágítja a végösszeget, hogy a banda kizárólag fenntartható, környezetbarát forrásból származó anyagokat használ a termékei elkészítéséhez, ezek ára pedig alapból is 20-30%-kal drágább a hagyományos megoldásokénál.
 
Az igazsághoz az is hozzátartozik - bár ez sovány vigasz lehet - hogy a legnépszerűbb pop- és hiphopelőadók hasonló termékeihez viszonyítva egy 40 fontos póló szinte még olcsónak is számít, de a rock-metal műfajon belül is van rá példa, hogy egyes zenekarok ennek akár a dupláját is elkérik.
.
merch_table_0.jpg
A koronavírus és a korlátozások ugyan elmúltak, de a zenekarok dolga továbbra sem egyszerű: hatalmas a versenyhelyzet, mivel szinte mindenki turnézik, az infláció, a háború és a logisztikai problémák pedig folyamatos nehézségeket jelentenek, és óhatatlan, hogy ennek - szó szerint is - mindenkinek meg kell fizetnie az árát. Teljesen érthető persze, ha valaki sokkalja ezeket az összegeket vagy egyszerűen nem engedhet meg magának ilyen kiadásokat, de azt tudni kell, hogy legkevésbé az előadók tehetnek erről.
.
(forrás és képek: Rockbook magazin)

A bejegyzés trackback címe:

https://csodobass.blog.hu/api/trackback/id/tr7018063132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása